חייגו עכשיו:
04-8491665

מיזוג אויר לרכב

מערכת מיזוג אויר לרכב, איך זה עובד?

למיזוג אויר לרכב ישנה דרך סטנדרטית בה הוא עובד בכלל המכוניות, על מנת לחסוך בדלק ובאנרגיה. לפני שנפרט על הדרך בה עובד מיזוג אויר, הנה מספר מושגים שכדאי שתכירו: המפוח, הינו חלק חשוב מאוד במערכת מיזוג לרכב, זהו סוג של מנוע חשמלי המחובר למאוורר, אשר מבצע את פעולת הדחיסה והשאיבה של האויר לתא הנוסעים ברכב. המדחס הוא האחראי להעביר את גז המזגן ממצב צבירה של גז למצב צבירה נוזלי על ידי דחיסתו בלחץ גבוה. המדחס משמש כמשאבה לגז המזגן, ועל כן גז המזגן מכיל מעט שמן סיכה, על מנת לשמן את המדחס ולמנוע שחיקה מהירה. חלק נוסף במערכת מיזוג אויר לרכב הוא הרדיאטור. הרדיאטור הוא מארג צינורות המכילים מים, שמן או סוג נוזל מסויים והוא משמש לפיזור החום הנפלט בתהליך דחיסת הגז. לרוב לצד הרדיאטור קיים מאוורר המסייע גם הוא בתהליך הקירור. מערכת מיזוג אויר לרכב מכילה גם חלק הקרוי שסתום התפשטות, המשמש מעין ברז הנפתח ונסגר ותרמוסטט, הפועל על עיקרון התפשטות המתכות, ומווסת את הטמפרטורה. כעת, לאחר שהכרנו את המרכיבים הבסיסיים של מערכת המיזוג אויר לרכב, נוכל לדון בפעולתה.  

מיזוג אויר לרכב, מערכת הקירור

בימים החמים של הקיץ פועלת מערכת מיזוג אויר לרכב במצב קירור. בעת הפעלת המזגן, רצועה המחוברת למנוע הרכב מפעילה את פעולת המדחס. המדחס במערכת מיזוג אויר לרכב מעביר גז דרך צינורית למעבה, שמיקומו בדרך כלל בקדמת המנוע. הגז העובר בצינורות בלחץ גבוה משנה את מצב הצבירה לנוזל, ומגיע לשסתום ההתפשטות הממוקם מיד לפני יחידת הקירור. בדרך כלל בקרבת צינורות אלו ימצאו מאווררים שתפקידם לקרר את המערכת עקב החום הנפלט מדחיסת הגז. יחידת הקירור של מערכת מיזוג אויר לרכב מכילה גם היא מאדה. דרך שסתום ההתפשטות עובר הנוזל אל המאדה, המצוי בתוך תא הנוסעים, ובשל שינוי הלחץ במעבר דרך השסתום יוצא הנוזל בצורה של גז קר. החלק השני בתהליך הקירור על ידי מערכת מיזוג אויר לרכב הוא תהליך הסירקולציה. האויר בתא הנושאים נשאב דרך המאדה, ומוזרם לתא הנוסעים בצורה מקוררת.

מיזוג אויר לרכב, מערכת החימום

יחידת החימום של מערכת מיזוג אויר לרכב פועלת בצורה מעט שונה. רדיאטור קטן, הדומה לרדיאטור החיצוני המצוי מתחת למכסה המנוע, מותקן בתא הנוסעים. רדיאטור זה מוביל נוזל קר לתוך תא הנוסעים. כאשר מערכת מיזוג אויר לרכב עובדת במצב חימום, נפתח ברז המסייע לנוזל לעבור אל תוך הרדיאטור המצוי בתא הנוסעים ונוזל הקירור החם המגיע מן המנוע זורם אל הרדיאטור, על ידי סירקולציה הנעשית על ידי משאבת המים. האויר החם משוחרר לתא הנוסעים באמצעות מפוח הממוקם בצמוד לתעלת האיורור והוא גם אחראי לפיזור האויר בתא. מערכת מיזוג אויר לרכב מווסתת על ידי מערכת פיקוד המפעילה את הברז, אשר משחרר את נוזל הקירור ומפעיל את המפוח.

 

כל הזכויות שמורות לדרעי מזגנים בע
ת.ד 5-קרית מוצקין | 04-8491665 | 04-8491440